Steinway & Sons versus Bösendorfer: De kracht van twee iconische merken

Welkom in de wereld van de pianobouw! Vandaag nemen we een kijkje in de filosofie van twee iconische merken: Bösendorfer en Steinway. Wat hen echt uniek maakt, is hun totaal andere kijk op hoe een vleugel hoort te klinken. Elk detail in hun ontwerp, groot maar vooral veel kleine, dragen bij aan hun unieke klankkarakter. En toevallig zijn het ook nog eens de bekendste merken ter wereld. Dat maakt het vergelijk zo interessant. Beide klinken als een piano, maar de verschillen zitten in de visie en filosofie.

Bösendorfer, opgericht in 1828, en Steinway, opgericht in 1853, hebben een rijke geschiedenis en waren pioniers in hun tijd. Deze merken zijn uitgegroeid tot iconen, geliefd door elke pianist, dankzij hun scherpe focus en heel bewuste keuzes die zij in hun begintijd hebben gemaakt. Laten we samen ontdekken wat hen zo bijzonder maakt.

Verschillen tussen Steinway & Sons en Bösendorfer: een diepgaand vergelijk van twee iconische vleugelmerken

Steinway & Sons en Bösendorfer zijn twee van de meest prestigieuze vleugelmerken ter wereld, elk met een rijke geschiedenis en een onderscheidende filosofie die hun unieke klank en karakter definieert. Bösendorfer werd opgericht in 1828 en heeft Oostenrijkse roots, terwijl Steinway & Sons in 1853 in New York ontstond. Beide merken hebben door de jaren heen een trouwe schare liefhebbers opgebouwd, elk met hun eigen unieke benadering van pianobouw. Dit artikel verkent de verschillen tussen deze merken, zowel technisch als qua klankfilosofie, en wat hen tot de twee meest gewilde vleugels maakt.

De filosofie achter de Klank

De filosofieën van Steinway & Sons en Bösendorfer zijn fundamenteel verschillend, wat direct bijdraagt aan de unieke klank van elk merk. Waar Steinway streeft naar een krachtig en helder geluid dat ideaal is voor het podium, legt Bösendorfer de nadruk op een warme, romantische klank die meer geschikt is voor kleinere en intiemere ruimtes. Dit verschil in visie is zichtbaar in elk detail van hun ontwerp en constructie, wat hun unieke persoonlijkheden als instrumenten benadrukt en een scala aan klankmogelijkheden biedt aan zowel amateur- als professionele pianisten.

Overeenkomsten en prijsvergelijking

Beide merken staan bekend om hun bouwkwaliteit en hun vermogen om generaties lang mee te gaan. Ter vergelijking nemen we de Steinway Model C (227 cm) en de Bösendorfer 225 (cm). De nieuwprijs van beide modellen ligt rond de € 160.000 (in 2024). Steinway en Bösendorfer staan bekend om hun lange levensduur, waarbij veel instrumenten na zo'n 50 jaar worden gereviseerd met originele onderdelen om hun uitzonderlijke klankkwaliteit te behouden. Deze kwaliteit maakt tweedehands modellen een aantrekkelijk alternatief, vaak voor minder dan de helft van de nieuwprijs. Meestal heeft Oostendorp Muziek meerdere occasion exemplaren opgesteld staan in de showrooms in Wezep en Hilversum.

Visuele verschillen: van klankkast tot stemblok

Bij Bösendorfer valt de "vissenstaart" vorm van de klankkast op, die zorgt voor een grotere klankbodem en dus meer resonantie. Steinway kiest daarentegen voor een strakker, traditioneler design. De kleur van het frame is een andere opvallende visuele onderscheid; Bösendorfer kiest voor koperkleur, terwijl Steinway het frame goudkleurig uitvoert, wat hun respectieve klankkarakter symboliseert. Bösendorfer klinkt daardoor warm en ingetogen, waar Steinway een levendiger en krachtiger geluid biedt.

Ook in de constructie van het stemblok zijn er duidelijke verschillen. Bij Steinway gaat de stempen eerst door het frame voordat hij het stemblok bereikt, wat zorgt voor extra stabiliteit. Bösendorfer gebruikt meestal direct houtcontact bij de stempen, wat eenvoudiger stemmen mogelijk maakt en meer stemvastheid biedt. Dit is overigens niet bij alle modellen zo.

Materialen en constructietechnieken

In het gebruik van materialen wijkt Bösendorfer ook af van de standaard: de vleugel is gemaakt met een smalle rim van sparrenhout, wat zorgt voor een warmere, resonantere toon. Steinway gebruikt daarentegen een gelamineerde esdoorn-rim, wat zorgt voor een strakker, helderder geluid. Het akoestische gedeelte van Bösendorfer wordt eerst gebouwd en pas daarna wordt de rim rondom gevormd en bevestigd, terwijl Steinway één constructie heeft waarin alles samenkomt voor maximale klankfocus en energiebehoud.

Bovendien gebruikt Bösendorfer een losse capodastro met stelschroeven, waardoor de klanktechnicus meer controle heeft over de toon in verschillende registers. Steinway verwerkt de capodastro direct in het frame voor meer stabiliteit en een vaste toonkwaliteit.

Extra’s en unieke kenmerken

De Bösendorfer 225 heeft vier extra tonen in de subbas, herkenbaar aan het zwarte toetsbeleg. Dit zorgt voor een groter bereik wat ook nog acceptabel klinkt door de groter dan gemiddelde lengte van de vleugel. Bij Bösendorfers grootste model de 290 Imperial klinken deze tonen nog beter en deze maakt het zelfs mogelijk om tot een lage C te spelen. 

Steinway kiest voor eenvoud en efficiency door snaren te delen over aanhangstiften, wat sneller te bouwen is en toch een volle klank geeft. Bösendorfer gebruikt individuele aanhangstiften voor elke snaar, wat extra stabiliteit biedt en de klankkwaliteit ten goede komt.

Ambachtelijke constructie versus serieproductie

Een ander opvallend verschil is de productiemethode. Bösendorfer produceert slechts 300 vleugels per jaar en maakt deze volledig met de hand, wat zorgt voor een uiterst gedetailleerde afwerking. Steinway produceert jaarlijks zo’n 2.500 vleugels in hun fabrieken in New York en Hamburg, waarbij meer gebruik wordt gemaakt van machines om de efficiëntie te verhogen. Dit verschil in productiemethode draagt bij aan de persoonlijke, unieke klank van een Bösendorfer en de consistentie van een Steinway.

Geschikt voor podium en huiskamer

Door zijn krachtige, heldere klank is Steinway favoriet op concertpodia wereldwijd. Het volume en de helderheid zijn ideaal voor grote ruimtes en om een orkest te begeleiden. Bösendorfer daarentegen wordt door zijn warmere en intiemere toon vaak gekozen voor huiskamers en kleinere optredens. Toch worden ook de grotere Bösendorfer-modellen steeds vaker op het podium gezien, vanwege hun unieke karakter en klankdiepte.

De conclusie: een keuze voor het Ggevoel

De verschillen tussen Steinway en Bösendorfer zijn duidelijk, maar welk merk ‘mooier’ is, hangt af van persoonlijke voorkeur en de gelegenheid. Beiden bieden een ongeëvenaarde speelervaring en trekken jaarlijks pianoliefhebbers aan die de unieke klank van deze iconen willen ervaren. In onze vestigingen kunt u beide merken naast elkaar bespelen. Ook zonder koopintentie bent u van harte welkom, omdat we het iedere pianist gunnen om van deze instrumenten te genieten. Het dient ook onze missie om een bijdrage te leveren aan het geluk van mensen. Muziek verrijkt de wereld. Helemaal als dat beleefd mag worden op de beste kwaliteit instrumenten.

Welke vleugel resoneert bij u? Wij nodigen u uit om het zelf te ontdekken.